Wskazówki do zarządzania zespołem
Kluczem do zarządzania zespołem jest ustalenie oczekiwań i zrozumienie ludzi na nim. Należy wysłuchać ich obaw i frustracji, a w razie potrzeby przekazać pozytywne informacje zwrotne. Ponadto, musisz interweniować, gdy pojawiają się napięte sytuacje i używać dyplomacji podczas rozmów z liderem zespołu. Oto kilka wskazówek dotyczących zarządzania zespołem. Czytaj dalej! Mam nadzieję, że ten artykuł okazał się dla Ciebie przydatny! Powodzenia! I pamiętaj, że żaden zespół nie jest idealny – jest wiele sposobów na zarządzanie nim!
Określanie oczekiwań
Jasne komunikowanie tego, czego oczekuje się od członków Twojego zespołu, jest jednym z najbardziej krytycznych kroków w zarządzaniu. Niepewność może być stresująca, a niejasne oczekiwania osłabią wsparcie i produktywność pracowników. Jednakże, kluczowe jest ustalenie jasnych oczekiwań ze względu na odpowiedzialność. Poniżej znajduje się 15 wskazówek, które pomogą Ci ustalić oczekiwania z Twoim zespołem. Te wskazówki pomogą Ci rozwinąć pewność siebie członków Twojego zespołu, skłonić ich do realizacji celów i zwiększyć zyski Twojej firmy.
Ustalaj oczekiwania w oparciu o potrzeby i cele Twojej firmy. Pracowników najbardziej motywuje jasne poczucie kierunku. Jeśli nie określisz jasnych oczekiwań, będą czuli się niedocenieni i sfrustrowani. Dodatkowo, jasne oczekiwania stworzą kulturę zaufania i przynależności wśród pracowników. Krótko mówiąc, członkowie Twojego zespołu będą chcieli z Tobą pracować. Pomoże to Twojemu zespołowi osiągnąć cele firmy i uczyni ją przyjemnym miejscem pracy.
Najważniejszym składnikiem każdego zespołu jest komunikacja. Celem jest stworzenie przepływu informacji, który jest jasny dla zespołu i podąża za uzgodnionymi standardami. Otwarta i szczera komunikacja zwiększy produktywność zespołu i pozwoli uniknąć konfliktów. Niezbędne jest utrzymywanie silnych więzi komunikacyjnych pomiędzy pracownikami a kierownikami, aby wiedzieli, czego się od nich oczekuje. Nie da się czytać w myślach, dlatego ważne jest, aby oczekiwania były jasne i przekazywane wielokrotnie, zanim zostaną zinternalizowane. Choć na początku może się to wydawać sprzeczne z intuicją, należy pamiętać, że najlepszym sposobem na określenie oczekiwań jest nastawienie ich na sukces.
Mając jasne oczekiwania, pomożesz członkom swojego zespołu radzić sobie ze stresem. Tworząc jasne oczekiwania, możesz również utrzymać wysokie morale. Pracownicy będą czuli się poważniejsi w swoich zadaniach, gdy będą wiedzieli, że oczekuje się od nich realizacji. A dzięki sformalizowaniu oczekiwań, będziesz miał jasną dokumentację dla tych, którzy ich nie spełniają. Kiedy ustalisz jasne oczekiwania dla członków swojego zespołu, będą oni bardziej odpowiedzialni i nie będą mieli powodów do narzekania na ich niespełnienie.
Słuchanie frustracji
Jako menedżer powinieneś słuchać frustracji pracowników. Często niezadowoleni pracownicy będą unikać swojego środowiska pracy, prosić o przeniesienie do innego zespołu lub składać wypowiedzenia. Nie ignoruj jednak tych oznak niezadowolenia. Zamiast tego usiądź z nimi i znajdź rozwiązanie. Dzięki temu będą wiedzieli, że zwracasz uwagę na ich skargi i jesteś świadomy problemu.
Jako lider jesteś odpowiedzialny za stworzenie kultury zaufania i bezpieczeństwa psychicznego wśród swojego zespołu. Twój nastrój i stan emocjonalny wpłynie na to, jak zareagujesz na ich żale. Aby stworzyć środowisko, w którym członkowie zespołu będą mogli czuć się bezpiecznie i pewnie, wysłuchaj ich frustracji i bądź pozytywnym wpływem. Często okaże się, że w rezultacie są bardziej kreatywni i proaktywni. Nigdy nie jest za późno, aby zbudować zaufanie i poprawić morale.
Jeśli zauważysz, że członek zespołu jest sfrustrowany, pierwszą rzeczą, którą możesz zrobić, jest bezpośrednie podejście do sytuacji. Użyj narzędzia „5 Whys”, aby określić pierwotną przyczynę ich frustracji. Najlepiej jest wysłuchać ich frustracji z konstruktywnej perspektywy, a nie traktować ich jako oznaki słabości lub nieudolności. Alternatywnie możesz skupić się na zidentyfikowaniu części problemu, na którą możesz wpłynąć lub naprawić, aby stworzyć lepszą reakcję.
Po wybuchu spotkaj się prywatnie z członkami zespołu. To jest twoja szansa, aby dotrzeć do sedna problemu. Aktywne słuchanie i zwracanie uwagi na odpowiedź jest tu kluczowe. Członkowie Twojego zespołu mogą czuć się zagrożeni, zawiedzeni lub przytłoczeni ilością pracy. A może właśnie pokonali konkurencję. Niezależnie od przyczyny, ważne jest, aby zrozumieć emocje, które doprowadziły ich do takich zachowań. Uważnie słuchaj ich odpowiedzi i bądź przygotowany do działania na ich podstawie.
Dostarczanie pozytywnych informacji zwrotnych
Choć dostarczanie pozytywnych informacji zwrotnych swojemu zespołowi jest ważne, nie powinieneś przesadzać i starać się, aby każdy pozytywny komentarz brzmiał jak komplement. Podaj konkretne przykłady tego, jak pracownik dobrze się spisał i upewnij się, że Twoja informacja zwrotna jest możliwa do zastosowania. Pozytywne informacje zwrotne powinny być przekazywane osobiście, natomiast konstruktywna krytyka powinna odbywać się w cztery oczy. Możesz również organizować spotkania zespołu, aby rozpoznać wspaniałą pracę pracownika i pomóc stworzyć pozytywną kulturę miejsca pracy.
Badanie przeprowadzone przez Gallupa wykazało, że pracownicy, którzy otrzymali pozytywną informację zwrotną od swoich menedżerów, odnotowali o 14,9% niższy wskaźnik rotacji, nawet po kontroli czasu pracy i rodzaju pracy. Podobnie, badanie czterech69 jednostek biznesowych wykazało, że menedżerowie, którzy przekazali pracownikom informacje zwrotne o ich mocnych stronach, mieli o 8,9% wyższą rentowność niż ci, którzy ich nie mieli. Przekazywanie pozytywnych informacji zwrotnych swojemu zespołowi jest kluczową częścią zarządzania wydajnością, więc każdy menedżer powinien nauczyć się, jak skutecznie je przekazywać.
Przekazywanie pozytywnych informacji zwrotnych swojemu zespołowi jest niezbędne dla dobrego samopoczucia wszystkich osób zaangażowanych w projekt. Odbiorcy Twojej informacji zwrotnej muszą czuć się docenieni i zmotywowani, więc nie dostarczaj ogólnych informacji zwrotnych, które są trudne do zrozumienia. Należy raczej przekazywać pozytywne informacje zwrotne, które łączą punkty i chwalą wysiłek oraz wyniki poszczególnych osób. Z tego powodu ważne jest, abyś wiedział, jak przekazać pozytywną informację zwrotną w odpowiednim czasie. Należy również pamiętać, że informacja zwrotna nie powinna być udawana.
Jeśli nie jesteś pewien, jak zapewnić pozytywną informację zwrotną swojemu zespołowi, skonsultuj się z nimi i upewnij się, że zostawiasz swoje ego za sobą. Poproś ich o przykłady ich pracy i udziel im informacji zwrotnej, która jest szczera. Pamiętaj, że udzielanie konstruktywnych informacji zwrotnych jest dobre dla morale. Kluczowe jest jednak podkreślanie pozytywnych zachowań i wzmacnianie ich, gdy są dobrze wykonywane. Poświęć więc chwilę na przeczytanie tego artykułu i upewnij się, że zastosujesz go w swoim zespole!
Dostarczanie wskazówek
Dostarczanie wskazówek jest normalną częścią zarządzania i promuje zdrowe miejsce pracy. Skuteczni przełożeni kultywują tę umiejętność poprzez stosowanie ogólnych praktyk komunikacyjnych i ocenę złożoności zadań. Oto kilka pomysłów na dobre kierowanie:
Lider powinien ustalić kierunek przed delegowaniem zadań. Lider powinien określić pożądany cel podróży oraz cele, które muszą być spełnione, aby go osiągnąć. Lider powinien również określić kierunek, w którym organizacja powinna podążać w oparciu o dane i spostrzeżenia. Po wykonaniu tych czynności może oddelegować szczegóły, takie jak taktyka, do osób zaangażowanych w realizację zadań. Mapa drogowa musi być jasna i zapewniać kontekst dla pracowników, aby mogli samodzielnie poruszać się w kierunku pożądanego celu.
Jasny kierunek ma kluczowe znaczenie dla zmiany. Większość liderów zmian poprzestaje na zapewnieniu jasnego kierunku. Kierunek powinien zawierać przekonujące „co” i „dlaczego”, konkretne instrukcje dotyczące zachowania i wskazówki dotyczące zarządzania kompromisami. Zapewnienie pomiarów jest kluczem do podtrzymania wysiłków na rzecz zmian. Wyznaczając kamienie milowe dla pożądanych rezultatów, ludzie mogą zobaczyć, w jakim stopniu ich zachowanie wpływa na pożądany rezultat. Im bardziej ludzie czują się uprawnieni i podekscytowani, tym lepiej.